Как да убедим децата, че лова не е зло, което трябва да се заклеймява? Какъв е пътя, който да извървим заедно, за да възпитаме правилно отношение към всички дейности в горите?
Световната практика показва, че обучението на деца в тази насока дава добри резултати ако се започне в ранна възраст. Позитивният опит е на горските от Австрия. Преди повече от 20 години лесовъди и ловци създават центрове за обучение на ученици. Деца от всички училища от 1 до 11 клас участват в специализирани уроци, които се подготвят от сертифицирани горски педагози. Заниманията се провеждат сред природата, с естествени материали и независимо от метеорологичните условия. Така участниците разбират как трябва да се справят в извънградската среда. Практиката е въведена от Томас Башни, който е и първи преподавател в тази дисциплина. В момента той оглавява Горската педагогика в Европа. Ловните сдружения в Австрия са сред първите, които подкрепят иновативния начин на преподаване в естествена среда. Със средства на ловците е изграден огромен парк, където децата могат да видят в реални размери и форми местообитания на различни животни, като например леговището на лисицата. Изградени са и чакала, съобразени с възрастта на посетителите като всеки може да изпита емоцията на ловеца в очакване на дивеча. От ловните сдружения са оборудвали фургон с диорами, където има възможност децата да стрелят с ловна пушка със светлинен лъч или пък да разгледат как изглежда гората „отвътре“. Това съоръжение е мобилно и гостува в населени места в цяла Австрия.
Обучителния комплекс разполага и със специални пана, представящи жизнения цикъл на дивите видове като децата могат да видят например как се променят рогата на елена през годините. Малко езеро пък дава възможност на бъдещите риболовци да опитат късмета си. В централната сграда на комплекса има множество препарирани животни, птици и влечуги, които се срещат в местните гори, реки и езера. Класни стаи приютяват децата при теоретичната им подготовка.
Едновременно с това децата се възпитават как влияят човешките дейности върху дивите животни. Могат да се видят препарати на пострадали и отровени животни – оплетени в мрежи, с порязани лапички, както и обгорени след пожар.
С всяка изминала година държавите, които работят в направлението „Горска педагогика“ се увеличават. Отскоро и България успешно прилага принципите и методите на обучение сред природата. Над 30 са горските педагози в Североизтока, като само в Шумен през уроци са преминали над 4 000 деца. Някои от тях са участвали в поредица от занимания и по този начин техните знания се надграждат. Учителите също търсят съдействието на горските педагози, за да разширят обхвата на преподавания материал и да го разнообразят. Това изисква създаването на уроци с различна тематика – за опазване на горите, за лова, за оцеляване в природата, залесяване и сечи, биоразнообразие, ценни и защитени животински и растителни видове и т. н. Въпреки подкрепата на ръководствата на СИДП и ПП „Шуменско плато“ към момента се разчита предимно на креативността на горските педагози и единствената база, в която могат да се провеждат уроци са информационните центрове на Природния парк. Това ограничава обхвата на децата от една страна, а от друга се намаляват и възможните теми за работа. Комплекси, подобни на тези в Австрия, биха улеснили работата, за да няма погрешно разбиране за лова, такова каквото се налага в последните години от последователи на криворазбраната природозащита. Първите обучени деца в Австрия вече са над 20-годишни и за тях лова и дърводобива са нормални дейности, които не нарушават естествения кръговрат. Всичко това е постигнато благодарение на упоритата и последователна работа на горските педагози, лесовъди и ловци.
От съществено значение за българските деца е създаването на бази и центрове за провеждане на подобни уроци, като промяната в отношението няма да стане за година или две. Самите ловци, освен с материална подкрепа, могат да се включат в срещите с деца, да споделят своя опит и да разкажат интересни истории. Малчуганите в градовете са далеч от природата и все по-сериозна става нуждата от разбиране на естествените процеси и докосване до живата земя. Това не е проблем за семействата на самите ловци, но те са твърде малко. Може би сред бъдещите задачи на ловците е да участват в уроци по горска педагогика и да разпространяват знанията си. Не е по силите на шепата обучени горски педагози да обхванат всички теми без подкрепата на членовете на ловните сдружения.
Възпитаването на правилно отношение към природата и лова е многопластова задача, в която трябва да участват всички.
Ирина Павлова ПП „Шуменско плато“
Татяна Димитрова СИДП
Телефон за връзка: 0878/596-860
Подобни публикации